فهرست مطالب

چرا تولید سنگ مصنوعی؟

قبل از اینکه کسب و کار سنگ مصنوعی و ایجاد خط تولید سنگ مصنوعی را شروع کنیم باید به اهمیت سنگ مصنوعی در دنیای معماری و ساخت و ساز امروزی پی ببریم. رشد جمعیت و پیشرفت در ساختمان سازی نیاز به مصالح ساختمانی بیشتر و متنوع تری دارد که سلایق مردم را در برگیرد، یکی از این مصالح، سنگ مصنوعی است. موادی که برای خط تولید صنعتی استفاده می شوند طوری طراحی شده اند که برای کارهای خارجی و داخلی ساختمان در کف و نما ایده آل هستند. حدود 90 درصد مواد تشکیل دهنده سنگ مصنوعی ماسه و سیمان است که در ایران با قیمت ارزان و مناسب عرضه می شود. خط تولید سنگ مصنوعی در ایران در بیشتر شهرها مانند اصفهان، شیراز، تهران، اهواز و بندر عباس و … راه اندازی شده است. در این مقاله آموزش خط تولید سنگ مصنوعی را مورد بررسی قرار می دهیم . با ما همراه باشید.

با کاربرد معماری مدرن و تنوع ایده ها در ساخت و ساز، سنگ های مصنوعی به تدریج جایگزین سنگ های طبیعی شدند. استفاده از مواد طبیعی در سنگ مانند مرمرها، گرانیت ها و سنگ های سیلیسی به همراه سیمان و کمی آب خواصی به سنگ می دهد که 75 درصد آن شبیه خواص سنگ طبیعی است. استفاده از جنس های مختلف در سنگ های مصنوعی و اضافه کردن رنگدانه و رزین پلاست باعث زیباتر شدن طرح و مدل این سنگ ها شد. امروزه سنگ های مصنوعی در مقابل نور، فشار، اشعه ماوراء بنفش و ناملایمات جوی مقاوم هستند. قیمت خط تولید سنگ مصنوعی و هزینه مواد اولیه آنها پایین است و تهیه این سنگ ها نیازی به نیروی انسانی ندارد. اولین خط تولید سنگ مصنوعی در سال 1990 در ایتالیا راه اندازی شد. در زیر عکس خط تولید سنگ مصنوعی را مشاهده خواهید کرد.

سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی (Artificial Stone ) ترکیبی از سنگ طبیعی و مواد افزودنی است و مواد اولیه آن سیمان و افزودنی های پلیمری است که باعث نصب سریع و کاهش وزن آنها می شود. مواد اصلی ساخت سنگ مصنوعی شامل رنگدانه ها، چسب، مواد معدنی و ….. است. ایده خط تولید سنگ مصنوعی با افزایش تنوع رنگ و طرح در نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها، کف پوش ها، سنگ فرش و محوطه سازی بوجود آمد. ترکیبات سنگی بین 91 تا 99 درصد وزن کل سنگ مصنوعی را تشکیل می دهند. دو دستگاخ مهم در تولید سنگ مصنوعی، میکسر سنگ مصنوعی و میز ویبره هستند.

عوامل کاهش عمر بتن در خط تولید سنگ مصنوعی

برای ساخت سنگ مصنوعی، مقاومت بتن به تنهایی مهم نیست بلکه دوام و طول عمر قطعات تولیدی مهم است در غیر اینصورت بعد از مدتی قطعات از بین می روند. 4 عامل که عمر بتن را کاهش می دهد شامل
هوای رطوبتی ( شرجی)، نمک، تابش مستقیم نور خورشید وزش باد است. زمانی که خاک داخل بتن باشد باعث ایجاد ترک هایی می شود که در نتیجه نفوذپذیری بتن را افزایش می دهد و دوام را پایین می آورد. اگر بیش از حد خاک را بشوییم ژل یا خمیری که دورسنگدانه ها را احاطه میکند از دست می دهیم. یعنی کوچکترین حباب بین سنگدانه ها ، سنگدانه با مقاومت صفر است. سعی می کنیم بوسیله ویبره به آنها تراکم دهیم. پس برای تولید سنگ مصنوعی نیاز به ماسه شکسته یک بار شور داریم. اگر خاک مخلوط زیاد باشد آبی که برای مصرف بتن یا برای اینکه واکنش ها را با سمنت پلاست انجام دهد جذب خودش می کند د رنتیجه ما آبی که سیمان را هیدراته کند نداریم به همین دلیل بتن و ملات ما از بین می رود.

مراحل خط تولید سنگ مصنوعی

برای آموزش خط تولید سنگ مصنوعی نیاز به وسایلی مانند سیمان، فوق روان کننده بتن، رنگ، شن و ماسه، میز ویبره، قالب سنگ مصنوعی، میکسر و گرم خانه داریم. خط تولید سنگ مصنوعی دارای تکنولوژی منحصر به فردی است. فشرده سازی تحت فشار و لرزش این امکان را می دهد که ترکیبات خشک مواد مخلوط شده شکل بگیرند و به سنگ ترکیبی با کیفیتی تبدیل شوند. مراحل خط تولید سنگ مصنوعی را با هم مرور می کنیم.

مرحله اول ترکیب و میکس مواد 

1) ابتدا شن و ماسه را بصورت خشک و به نسبت سه به یک در میکسر می ریزیم و به مدت 2 دقیقه آنها را در میکسر مخلوط می کنیم. آب را کم کم به مخلوط اضافه کرده تا زمانی که ملات سیمانی یا بتن ما گلوله گلوله شود. رزین را به مقدار یک درصد وزن سیمان به ملات اضافه می کنیم تا ملات بعد از چند دقیقه شل شود. بگذارید به مدت 4 تا 5 دقیقه ملات در میکسر مخلوط شود تا ملات از دیواره میکسر جدا شده و سفیدی کف میکسر نمایان شود.

مرحله دو ریختن ملات در قالب

2) در مرحله دوم ملات بدست آمده را درون قالب ها می ریزیم و ملات ها را وزن می کنیم تا در هر قالب به یک اندازه ملات ریخته شود.

مرحله سه ویبره قالب ها

3) در این مرحله قالب های آماده شده از ملات را روی میز ویبره می گذاریم. میز ویبره به گونه ای طراحی شده است که با حرکت ملایم به مدت 30 تا 40 دقیقه ملات ها را ویبره می کند.

مرحله چهار گرمخانه

4) در مرحله چهارم قالب های ویبره شده را به گرمخانه می بریم و درون قفسه می گذاریم و روی آنها نایلون کشیده و به مدت 24 ساعت بماند. دمای گرمخانه باید بین 25 تا 30 درجه سانتیگراد باشد تا سنگ تولید پوک و شکننده نشود.

مرحله آخر، جداسازی از قالب

5) بعد از 24ساعت قالب ها ار از گرمخانه بیرون آورده و ملات ها را از قالب جدا می کنیم. در این مرحله سنگ مصنوعی آماده می شود.

چه نوع ماسه ای برای سنگ مصنوعی مناسب است؟

پاسخ در ویدیو

دسته بندی خط تولید سنگ مصنوعی سمنت پلاست

در خط تولید سمنت پلاست می توانیم انواع سنگ های آنتیک نما، ساختمانی، آجر نما و سنگ مشبک، موزاییک پلیمری، پله و زیر پله، جدول پلیمری و سایر محصولات مربوطه را مشاهده کنیم. اکنون به بررسی انواع خط تولید سمنت پلاست می پردازیم.

• خط تولید سنگ مصنوعی مکانیزه نوع A

خط تولید مکانیزه نوع A در یک شیفت کاری حدود 200 متر مربع محصول سنگ مصنوعی تولید می کند. حداقل فضای مورد نیاز 300 متر مربع و برق مصرفی 32 آمپر سه فاز است. این خط تولید مکانیزه قابلیت ارتقاء و تبدیل به سیستم اتوماسیون دارد.

• خط تولید سنگ مصنوعی نیمه اتوماتیک نوع B

خط تولید مکانیزه نوع B در یک شیفت کاری حدود 350 متر مربع محصول سنگ مصنوعی تولید می کند. قابلیت تولید بیش از 300 سنگ مصنوعی سمنت پلاست و چسب های ساختمانی را دارد. در این سیستم بارگیری و تخلیه مواد درون میکسرها و خروج مواد درون قالب ها بصورت ماشینی انجام می شود.

• خط تولید سنگ مصنوعی اتوماتیک نوع C

خط تولید مکانیزه نوع C در یک شیفت کاری حدود 500-400 متر مربع محصول سنگ مصنوعی تولید می کند. حداقل فضای مورد نیاز 500 متر مربع و برق مصرفی 50 آمپر سه فاز است. در این سیستم بارگیری ماسه، سیمان، رنگ ها و آب و رزین درون میکسرها توسط سیستم مجهز OLC انجام می شود. تخلیه مواد توسط اپراتور و با دستگاه، محاسبه میزان مواد مصرفی اولیه توسط اپراتور بصورت اتومات انجام می شوند.

نکات مورد توجه در خط تولید سنگ مصنوعی

بیشتر تولیدکنندگان سنگ مصنوعی در مراحل تولید با مشکلاتی مواجه می شوند که توجه به نکات زیر آنها را برطرف می کند.
 از مواد افزودنی که باعث کم شدن انقباض می شوند استفاده کنند
 رساندن مصرف آب به حداقل که راه حل آن استفاده از رزین مرغوب است
 استفاده از دانه بندی مطلوب مانند استفاده از ماسه شکسته
 بعت از تولید موزاییک و خارج کردن از قالب آنها را چند روز درون نایلون گذاشته و سوته نایلون را محکم ببندند.
 قالب ها را بصورت عمودی یا افقی بچینند.

 

هزینه راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی

صحبت درباره درآمد حاصل از تولید سنگ مصنوعی مفصل است اما اگر بخواهید کمی دید کلی بگیرید میتوان به طور میانگین  روزی حدود  ۱۰ الی ۱۵ متر تولید داشت و دست کم دو برابر هزینه های تولید آن را به فروش برسانید. به عنوان مثال هزینه ی تولید هر متر مربع سنگ نمای داخل ۶۰ الی ۷۰ هزارتومان است و شما می توانید بسته به نوع بازار و شرایط منطقه محصول خودتان را به ازای هر متر مربع از قیمت ۱۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان به فروش برسانید. دقت کنید این اعداد حدودی هستند و با توجه به قیمت مواد و نوع سنگ مصنوعی تولیدی متفاوت است.

کلام پایانی

در حال حاضر سنگ های مصنوعی جای سنگ های طبیعی را گرفته اند که مهمترین دلیل آن ارزان بودن قیمت سنگ مصنوعی و در دسترس بودن آن است. بطور کلی خط تولید سنگ مصنوعی در ایران با قیمت مناسب و کیفیت بالا عرضه می شود. مراحل آموزش خط تولید سنگ مصنوعی را در این مبحث بطور کامل توضیح دادیم که امیدوارم مورد پسند واقع شده باشد.

مرتبط

بخش هایی از دوره رایگان و عملی سنگ مصنوعی

Play Video

رگه دار کردن تراورتن مصنوعی

ویبره قالب ها روی میز ویبره

Play Video

تضمین کیفیت محصولات سبک سازان

چه زمانی بتن و ملات میسوزد؟

Play Video

نظر شرکت کنندگان دوره عملی سنگ مصنوعی

خرید تجهیزات لازم

خرید تلفنی

تماس

۰۹۹۰۵۸۵۸۴۴۰

ارتباط مستقیم با مدیر عامل

۰۹۱۲۶۷۲۴۶۱۱

ساعات کاری:

شنبه تا چهارشنبه: 9:00-17:00 بقیه روز ها: با هماهنگی

خرید حضوری

آدرس

تهران – اتوبان آزادگان بازار آهن مکان نه مرکزی ۲۲۳۰

سوالات متداول

بستگی به نوع فعالیت دارد ولی بین 50 تا 100 درصد سود تولید سنگ مصنوعی است.

کمترین سرمایه برای راه اندازی این کسب و کار پرسود 20 میلیون تومان است.

نظرات کاربران

2 پاسخ

    1. سلام و درود، برای تولید سنگ مصنوعی نیازمند حداقل یک فضای 10 تا 15 متر مربع است که اگر در خانه چنین فضایی داشته باشید امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *